De reflectiedag die werd georganiseerd in samenwerking met BIZ en het Brussels Steunpunt was een groot succes. Hulpverleners uit de sector waren talrijk aanwezig. De opzet van deze dag was samen nadenken over hoe we mensen beter wegwijs kunnen maken in het hulpverleningsaanbod rond budget en schulden, hoe we beter tegemoet kunnen komen aan hun vragen en hoe we hen beter kunnen onthalen. In het kader hiervan werd ook de samenwerking tussen verschillende diensten onder de loep genomen ( OCMW-CAW; diensten schuldbemiddeling- sociale diensten).
Mensen met een betalingsachterstand krijgen vaak overdreven hoge kosten aangerekend door de schuldeiser. Dat kan gaan tot een verviervoudiging van het oorspronkelijk gefactureerde bedrag. Ongehoord, zeggen Test-Aankoop en het Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die een voorstel doen om de wet bij te sturen.
De wet “Potpourri I” is op 19 oktober 2015 in werking getreden. Reeds in het stadium van “wetsontwerp” stuitten de voorgestelde hervormingen op felle kritiek vanwege tal van commentatoren . Wij treden hen graag bij in deze kritiek die ons volledig gegrond lijkt.
In wat volgt, gaat het er evenwel niet om de nieuwe maatregelen te beoordelen, maar wel om concreet te bekijken welke veranderingen zij met zich meebrengen in de manier waarop schuldbemiddelingsdossiers worden behandeld.