Info & Tools
- Juridische actualiteit in het kort
-
Tools
- Preventie en Pedagogische hulpmiddelen
- Brochures
- Een budget opmaken
-
Modelbrieven
- Fiscale administratie
- OCMW
- Consumentenkrediet
- Afrekeningen aanvragen
- Dossier
- Collectieve schuldenregeling
- Klacht
- Verjaring
- Voor de rechter verschijnen
- Afbetalingsvoorstel
- Schuldbekentenis
- Minnelijke invordering
- Collectieve Schuldenregeling
- Kwijtschelding van schulden
- Loonoverdracht - Beslag - Dreiging met beslag
- NMBS
- Gewestelijke belasting
- Schuld bij de Mutualiteit
- Banken
- Faillissement
- Energieschulden
- Computerprogramma
-
Documenten
-
De schuldbemiddelingsactoren
- De Diensten Schuldbemiddeling
- De advocaat
-
De Gerechtdeurwaarder
- Richtlijnen van de Nationale Kamer van de Gerechtsdeurwaarder
-
Een klacht neerleggen tegen een gerechtsdeurwaarder
- Hoe dient u een tuchtklacht in tegen een gerechtsdeurwaarder ?
- Verduidelijking van tuchtklachten tegen gerechtsdeurwaarders die in de minnelijke fase optreden
- Overzicht van klachten ingediend door het Steunpunt
- Tuchtrechtelijke veroordeling van een gerechtsdeurwaarderskantoor
- Analyse van de meest recente beslissingen in tuchtzaken
- De hervorming van de tuchtprocedure tegen gerechtsdeurwaarders
- MyTrustO
- De illegale praktijk van "No cure no Pay"
- De ombudsman van de gerechtsdeurwaarders
- Het solvabiliteitsonderzoek van de gerechtsdeurwaarder
-
De persoon in situatie van schuldoverlast
- De rol van de schuldbemiddelaar in geval van onvermogen
- Indienen van een verzoek tot collectieve schuldenregeling voor insolvabele personen: enkele richtlijnen
- Wat gebeurt er met de schulden van een overledene
- Beslag op bankrekening van begunstigden van het leefloon
- Laat u geen basisbankdienst meer weigeren
- Bijstand van het OCMW : wat zijn uw rechten ?
- Personen die onder elektronisch toezicht staan, hebben geen recht op een leefloon
-
De zelfstandige
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Onderhandelen van een afbetalingsplan voor socialezekerheidsbijdragen
- Hervorming van het statuut van de zelfstandigen
- Het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden (Com).
- Totstandbrenging van samenwerking met het Com
- Opvolgformulier met het Com
- Voorbeeld van een goede praktijk : Een dossier van een zelfstandige in samenwerking met het COm
- Ondernemingsrechtbank
- Bescherming van de hoofdverblijfplaats van zelfstandigen
- De borg
- De beslagrechter
- De Ombudsman
-
Veschillende soorten van schulden
- De "Corona"-boetes voor het niet naleven van de lockdownmaatregelen
-
Fiscale schuld
- Standaardprocedure voor de toekenning van afbetalingsplannen
- Wijzigingen in de invorderingsprocedures van de FOD Financiën
- De aanbevelingen van de Federale Ombudsman bij de FOD Financiën
- Nieuwe gevolgen van fiscale bemiddeling
- Belastingschulden en de invorderingsstrategie van de FOD Financiën
- Hoe onderhandelen met de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede praktijk : Een ASR-aanvraag aan de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Onderhandelen van een soepel afbetalingsplan met de FOD Financiën
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Aanvragen van een onbeperkt uitstel van invordering
-
De Parkeerboetes
- Belastingen en vergoedingen voor het parkeren zijn onderworpen aan de wet op de marktpraktijken. De rechter is gehouden het oneerlijk karakter van de contractuele bedingen van het gemeentelijk reglement te toetsen
- Ontmoeting met Parking.Brussels
- De invordering van parkeerretributies van Parking.Brussels
-
De Consumentenkrediet
- Geannoteerd Wetboek Consumentenkrediet
- HOIST en de Europese betalingsbevelprocedure
- Schuldsaldoverzekering
- De laakbare praktijken inzake de schuldsaldoverzekering volgens de FOD Economie
- Ontmoeting met Cofidis
- De solvabiliteit van de consument volgens de Guidelines
- Het aanvraag van de afrekening van een credit is gratis.
- De lening op pand en de Berg van Barmhartigheid
- Voorbeeld van een goede praktijk : Onderhandelen van een consumentenkrediet
- De Alimentatieschuld
-
De Energieschuld
- De verjaring van energieschulden
- WATER - De invordering van onbetaalde schulden door Vivaqua
- WATER - Er is nieuws over de invordering van waterschulden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (juni 2019)
- WATER - Ontmoeting met VIVAQUA
- WATER - De laatste wijziging van de "ordonnanties water"
- WATER - Overzicht van de afbetalingsplannen en incassoprocedure van Vivaqua
- GAS - Voorbeeld van een goede praktijk : de betwisting van een factuur van SIBELGA
- GAS-ELEK - Laatste Wijziging Van De Ordonnanties Gas En Elektriciteit
- GAS-ELEC - overschrijding van het plafond van 55,00 euro kosten in de Invordering van energiefacturen
- GAS-ELEC - Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk: Betwisten van de bijkomende kosten van een energierekening
- De ziekefondsbijdragen
- De woning
- schulden met de Telecom
- De gemeentelijke administratieve sancties (GAS)
- De Penale Boete
- Schoolkosten
- Vervoerschulden
- Gerechtelijke kosten
- De medische kosten
-
De minnelijke schuldbemiddeling
- De wetgeving
- De minnelijke invordering
- Algemene voorwaarden
-
De verjaring
- Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Verschillende voorbeelden van het inroepen van de verjaring
- De verjaring
- Nieuwe reden voor stuiting van de verjaring in het burgerlijk recht : de ingebrekestellingsbrief
- "De verzaking aan de op de verjaring verlopen termijn" gevraagd door de FISCUS
- Verjaring van de geldboetes die door de NMBS worden gevorderd
- De verjaring van energieschulden
-
Het Beslag
- Het BESLAG OP ROERENDE GOEDEREN
- Goederen die niet in beslag kunnen worden genomen
- Beslag op een voertuig
- Het roerend verkoop
- De totale of gedeeltelijke bescherming van de inkomens
- Op welke bedragen kan beslag gelegd worden ?
- Het begrip kind ten laste
- Bescherming van geld op een bankrekening
- Het beslag op bankrekening van begunstigde van het leefloon
- Hoe een loonbeslag doen stoppen ?
- Het LOONOVERDRACHT
- Beslag bij onroerende goederen
- Opzegging van een bankrekening met negatief saldo
-
De gerechtelijke schuldbemiddeling : de Collectieve Schuldenregeling
- Wat is CSR ?
- De verzoekschrift in CSR
-
Het verloop van de procedure
- De kwestie van schulden voor strafrechtelijke geldboetes en onderhoudschulden
- De honoraria van gerechtelijke schuldbemiddelaars: Toepasselijke tarieven vanaf 01/01/2023.
- Verkoop van iemands eigendom in een CSR: contouren en grenzen
- Voorbeeld van een goede praktijk : Het vervangen van een bemiddelaar in een CSR
- Het eind van de CSR
-
De schuldbemiddelingsactoren
-
De kranten
- De krant van september 2023
- De krant van april 2023
- De krant van februari 2023
- De krant van november 2022
- De krant van september 2022
- De krant van juni 2022
- De krant van maart 2022
- De Krant van december 2021
- De krant van september 2021
- De krant van juni 2021
- De krant van oktober 2020
- De krant van juni 2020
- De krant van maart 2020
- De krant van december 2019
- De krant van oktober 2019
- De krant van september 2019
- De krant van juni 2019
- De krant van oktober 2018
- De krant van juni 2018
- De krant van maart 2018
- De krant van december 2017
- De krant van oktober 2017
- De krant van juni 2017
- De krant van april 2017
- De krant van november 2016
- De krant van februari 2016
- De Krant van november 2015
- De Krant van september 2015
- De Krant van augustus 2015
- De Krant van maart 2015
- De Krant van februari 2015
- De Krant van december 2014
- Adviezen & supervisies