Voorbeeld van een goede bemiddelingspraktijk : Verschillende voorbeelden van het inroepen van de verjaring (JUNI 2023)
Minnelijke schuldbemiddeling is geen exacte wetenschap. Schuldbemiddelaars moeten hun onderhandelingstechnieken vaak aanpassen aan de schuldeiser, of zelfs aan de tussenpersoon met wie ze te maken hebben, om te onderhandelen over de kwijtschelding van bepaalde kosten of om voordeligere betalingsvoorwaarden te bekomen voor de gebruiker.
We nodigden onlangs de minnelijke schuldbemiddelaars van Brussel uit op een (virtuele) bijeenkomst. Bedoeling was om voorbeelden van succesvolle onderhandelingen voor te stellen en GOEDE PRAKTIJKEN in de minnelijke schuldbemiddeling uit te wisselen rond de thema van het inroepen van de verjaring
DE CONTEXT
Verjaring is een middel om zich te bevrijden van de betaling van een verplichting na het verstrijken van een bepaalde termijn. Het doel ervan is om een nalatige schuldeiser te straffen die zijn rechten niet laat gelden binnen de toegestane termijn.
Verjaring is echter niet automatisch en moet aan een aantal voorwaarden voldoen om van kracht te worden:
- Het moet bij wet zijn voorgeschreven en is afhankelijk van de aard van de schuld zelf (een zorgschuld verjaart bijvoorbeeld na 2 jaar, een kredietschuld na 10 jaar).
- Het mag niet zijn verlengd door de schuldeiser of door een erkenningsactie van de schuldenaar.
- De schuldenaar moet er een beroep op doen.
Zodra de verjaring is ingetreden, verdwijnt de schuld niet en elke betaling die na die datum is gedaan, blijft geldig, zodat de schuldenaar geen terugbetaling kan eisen. De schuldeiser van zijn kant moet elke actie staken om zijn schuld te innen en heeft geen middelen om de verjaringstermijn te doen hervatten, in tegenstelling tot de schuldenaar, die de opeisbaarheid van de schuld kan doen hervatten op voorwaarde dat hij uitdrukkelijk afstand doet van de gevolgen van de verjaring.
Hieronder volgen enkele concrete gevallen waarmee het Steunpunt geconfronteerd werd en die de toepassing van deze regels illustreren.