De invordering van parkeerretributies van Parking.Brussels (JUNI 2023)
Parkeren in Brussel is een complexe materie. De gemeenten zijn bevoegd voor het parkeerbeleid en elke gemeente legt haar eigen parkeerregels vast in een Parkeerreglement. Het Brussels Gewest heeft echter een NV opgericht om hen te ondersteunen bij het beheer van hun parkeerbeleid. De gemeenten kunnen (maar zijn hiertoe niet verplicht) een beroep doen op het Gewestelijk Parkeeragentschap, ook bekend als Parking.Brussels, voor alles wat te maken heeft met het controleren, opleggen en invorderen van parkeerretributies.
Het Parkeeragentschap werd opgericht bij ordonnantie van 22 januari 2009, maar begon haar activiteiten pas in januari 2014. Tot op heden hebben al 11 van de 19 Brusselse gemeenten de stap gezet, waaronder Anderlecht, Berchem, Evere, Vorst, Ganshoren, Elsene, Jette, Koekelberg, Molenbeek, Schaarbeek en sinds kort ook Watermaal-Bosvoorde. Parking.Brussels staat in voor het beheer en de invordering van de retributies, in ruil voor 15% van de geïnde hoofdsom.
- Parkeerretributies ; dit zijn de bedragen die door een gemeente in rekening worden gebracht in ruil voor de toestemming om op haar grondgebied te parkeren in aangewezen gebieden. Deze staan ook bekend als "parkeerautomaat" schulden.
Bijvoorbeeld als je je parkeerschijf niet legt of de parkeermeter niet betaalt. - Verkeersboetes die overtredingen van de verkeersregels bestraffen en meestal worden opgelegd door een rechter, de politie en/of de openbare aanklager.
Bijvoorbeeld : te snel rijden. - Administratieve boetes worden opgelegd door gemeenten om "kleine" verkeersovertredingen met betrekking tot het stilstaan op de weg en fout parkeren te bestraffen.
Bijvoorbeeld : parkeren op een zebrapad.
Dit artikel behandelt enkel de invordering van parkeerretributies.
De wettelijke bepalingen met betrekking tot het parkeren in Brussel zijn opgenomen in het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan (GPBP) en vastgelegd in de ordonnantie van 22/01/2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid (dezelfde ordonnantie waarbij Parking.Brussels werd opgericht). In 2022 werd deze ordonnantie ingetrokken en vervangen door de ordonnantie van 06/07/2022, die op 08/09/2022 werd gepubliceerd en 10 dagen later in werking trad. Deze nieuwe versie bevat een aantal verduidelijkingen en wijzigingen voor wat betreft de invorderingsprocedure, die we hieronder zullen uiteenzetten. (Deze regels gelden voor alle gemeenten, maar we zullen bijzondere aandacht besteden aan de praktijken van Parking.Brussels).
Het verdient de voorkeur om de betwisting schriftelijk in te dienen zodat de datum van de betwisting kan worden bewezen. Een eenvoudige email volstaat om de datum van verzending te bewijzen en is bovendien gratis. U kunt uw betwisting ook telefonisch melden, maar het is in dat geval raadzaam om hierop een schriftelijke reactie te vragen of uw standpunt in een daarop volgende mail uiteen te zetten. Hetzelfde geldt als de klacht aan het loket wordt ingediend.
Hoe sneller u uw betwisting kenbaar maakt, hoe beter..
In normale omstandigheden beantwoordt Parking.Brussels binnenkomende mails binnen 0 tot 3 werkdagen. Deze termijn kan oplopen tijdens drukke periodes. Aan de telefoon bedraagt de gemiddelde wachttijd minder dan twee minuten en dat is al enkele maanden zo. (volgens een lokaal contact in december 2022).
Als het antwoord op uw betwisting ontoereikend lijkt of u geen voldoening geeft, kunt u zich wenden tot de Brusselse Ombudsman (behalve in gemeenten met een eigen ombudsman, zoals Elsene, Schaarbeek en Sint-Lambrechts-Woluwe).
Betaal altijd et bedrag dat niet wordt betwist. Een schuldeiser zal immers twee keer nadenken alvorens kosten te maken voor een betwiste schuld waarvan hij de hoofdsom reeds heeft geïnd.
[1] de punt van de wet van 20/12/2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.