Welke rechtsmiddelen tegen misbruik door gerechtsdeurwaarders. (OKTOBER 2019 - update in FEBRUARI 2023)
In de praktijk wordt een schuldbemiddelaar vaak geconfronteerd met maatregelen van deurwaarders die hij als onevenredig of onrechtmatig beschouwt. Door het statuut van ambtenaar van de burgerlijke stand is het beroep van gerechtsdeurwaarder een erg gecontroleerd en beschermd beroep, in die mate dat hij een zekere immuniteit lijkt te genieten en hem niets ten laste kan worden gelegd. Maar er bestaan echter verschillende rechtsmiddelen tegen misbruik door gerechtsdeurwaarders.
Dit artikel gaat in op de mogelijkheden van de diensten schuldbemiddeling om tegen misbruik op te treden. Wij raden u steeds aan om vooraf contact op te nemen met het Steunpunt. Het Steunpunt kan u advies geven over de slaagkansen van uw betwisting en kan u ondersteunen, of zelfs in uw naam optreden als u dat wenst. Aan het eind van dit artikel vindt u een overzicht van de klachten die wij recentelijk hebben ingediend.
Indien u ook een klacht heeft ingediend tegen een gerechtsdeurwaarder, aarzel dan niet om ons op de hoogte te stellen van de voortgang en/of de resultaten zodat wij deze informatie eventueel kunnen delen met de andere diensten schuldbemiddeling.
Om te beginnen moet men er rekening mee houden dat het beroep van gerechtsdeurwaarder geen gemakkelijk beroep is. Deurwaarders zijn onderworpen aan een groot aantal vaak erg complexe regels. Bovendien zijn ze tussenpersoon in een conflict waarin de belangen van de schuldeiser botsen met de rechten van de schuldenaar en heerst er in sommige zaken een grote sociale of emotionele geladenheid. Deurwaarders zijn daartegen niet echt gewapend. Dit heeft tot gevolg dat, ook al lijken sommige handelingen van de deurwaarder onrechtmatig of onwettig, dit nog niet betekent dat de deurwaarder daadwerkelijk een fout beging (of dat hij zelf de oorzaak is van de fout).
Bovendien stelt men in de praktijk vast dat de meerderheid van de gerechtsdeurwaarders hun werk goed doen en dat de problemen eigenlijk slechts door een minderheid worden veroorzaakt (deze deurwaarders behandelen echter een groot aantal zaken). De klachten die door het Steunpunt in Brussel zijn ingediend en er worden opgevolgd, hebben dan ook slechts betrekking op twee kantoren in het bijzonder.
Materiële vergissingen zijn echter mogelijk. Vooraleer een klacht wordt ingediend, is het bijgevolg altijd beter om advies in te winnen bij een gespecialiseerd advocaat en om vooral eerst te proberen om een minnelijke schikking te treffen met de deurwaarder.
Als de gerechtsdeurwaarder bij zijn standpunt blijft (of niet binnen een redelijke termijn antwoordt), heeft u verschillende mogelijkheden. U kunt:
- de kosten aanvechten voor de rechter ;
- beroep aantekenen bij de ombudsman van de gerechtsdeurwaarders ;
- een tuchtrechtelijke klacht indienen.
[1] Art 519, 3° van het Gerechtelijk Wetboek
[2] Art. 2, 4° van het KB van 30 november 1976 tot vaststelling van het tarief van de handelingen van de gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van bepaalde uitkeringen.
[3] Merk op dat de invorderaar zich blootstelt aan strafrechtelijke vervolging als hij de Wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke invordering niet naleeft. Het is echter niet aan het individu om een dergelijke procedure aanhangig te maken, maar aan de procureur des Konings. Daarom kan het interessant zijn om de procureur des Konings in te zetten als toegangspoort tot een tuchtprocedure of om hem een kopie van de klacht toe te sturen
[4] Art. 541 van het Gerechtelijk Wetboek